Studieplaner
Den allmänna studieplanen beskriver de ramar som gäller för samtliga doktorander i biologi vid Lunds universitet och innehåller bland annat information om utbildningens innehåll och examenskrav.
Den individuella studieplanen (ISP) är planen för den enskilde doktorandens forskarutbildning och den specificerar institutionens och doktorandens åtaganden och inbegriper en grov tidsplan. Den individuella studieplanen kan ta sin utgångspunkt i den preliminära plan som handledarkommittén gjort före antagning.
Handledaren initierar upprättandet av den individuella studieplanen och gör tillsammans med doktoranden ett förslag, som färdigställs i samråd med institutionsrepresentanten. Prefekten fastställer studieplanen.
När ni diskuterat den individuella studieplanen vid doktorandsamtalet och den är helt uppdaterad låser du den i det elektroniska systemet. Skriv ut och samla in underskrifter från doktorand, handledare och institutionsrepresentant. Underskrifter kan skötas elektroniskt i EduSign (extern webbplats). Den underskrivna individuella studieplanen ska du ge eller skicka till administratör (Charlotta Thomeaus) som lämnar den till prefekt för underskrift, samt arkiverar den.
Information om de allmänna och individuella studieplanerna finns på fakultetens webbplats. Där finns även manual och länk till det elektroniska systemet för hantering av individuella studieplaner.
Så här fyller du i en individuell studieplan
Under respektive rubrik beskriver vi det som är viktigt att tänka på och som lätt blir fel när du fyller i den individuella studieplanen. I de utfällbara områdena hittar du exempel på en ifylld fiktiv individuell studieplan.
Den individuella studieplanen skrivs alltid på engelska och därför är inte exemplen översatta här.
Doktorand
Antagningsdatum ska vara det datum doktorandens anställning börjar.
Name: Daphnia Magna
Swedish civic registration number: XXXXXX-XXXX
Email address: daphnia [dot] magna [at] biol [dot] lu [dot] se
Department: Biology
Admission date: 2018-05-02
Handledarkommitté, studierektor, prefekt
- Det är viktigt att du anger rätt institutionsrepresentant (IR) så att hen får tillgång till den elektroniska versionen av studieplanen.
- Du ska ange Klas Flärdh eller Dennis Hasselquist som studierektor.
- I det elektroniska systemet ska du även ange administratörer. Ange Anna Grahn och Annika Hecktor. De är ansvariga för LADOK-registrering.
Main supervisor: NN
Supervisor: CC
Supervisor: -
Representative of the department: name of the examiner QQ
Scientific mentor: MM
Director of Studies: Klas Flärdh
Head of department: Jessica Abbott
Administrators: Anna Grahn, Annika Hecktor
Doktorandprogrammet
- Ange de kurser och moment som är obligatoriska i enlighet med den allmänna studieplanen för ämnet som studenten är antagen till.
- Försök att specificera vad forskningsområdet är som doktoranden förväntas utveckla bred expertis inom under. Det underlättar institutionsrepresentantens arbete.
Third-cycle programme subject: Biology (MNBIOL00)
Course requirements: 60 hp
Thesis requirements: 180 hp
Half-time evaluation or similar: Half-time seminar or similar
Mandatory courses or other activities eligible for credits
Introductory course, Faculty of Science (0.5 credits)
Evolutionary processes (2 credits)
Introduction to teaching methods (3 credits)
Research Ethics (3 credits)
Studies that provide breadth in the field of research (at least 5 credits) The field of research is in this case XXX
Conferences (at least 3 credits but maximum 12 credits)
Midway review (15 credits)
Resurser
- Tala hur doktorandtjänsten ska finansieras, och hur kostnaden fördelas mellan olika källor (enligt överenskommelse med avdelningen).
- Ange vilka grundläggande resurser som tillhandahålls, till exempel arbetsplats, dator, laboratoriefaciliteter. Ange också speciella resurser och utrustning som är viktiga i projektet och hur de blir tillgängliga. Specificera även källor för finansiering av driftskostnader, resor, konferensavgifter, publicering, etcetera. Det ska finnas tillräcklig finansiering tillgänglig för de grundläggande kostnaderna för projektet. Om det finns planer för att söka ytterligare medel för extra kostnader kan det också anges här.
- Beskriv formerna för handledning och interaktion mellan handledarna och doktoranden, inklusive rollerna för huvudhandledare och biträdande handledare och arbetsfördelning mellan dem.
Funding of the position as doctoral student
State type of funding for the position (e.g. employment based on external grants; employment through faculty funding; industry funding; stipend) and the proportions in per cent if several sources of funding are used.
Year 1: VR
Year 2: VR
Year 3: Aquatic Ecology
Year 4: Aquatic Ecology
Basic resources and project funding
List basic resources such as workplace, computer, telephone, etc. Specify the source of funding for research projects, conference participation and similar.
Förenklat exempel: Workplace, computer, and laboratory facilities will be provided. The source of funding for running costs, travel and conference fees will be provided from NN’s VR grant. Costs for travel, conferences, and publications will be covered from XX grant YYY. The PhD student and supervisors will apply for further funding.
Supervision
Forms for supervision, from main supervisor and other supervisors, and labour division: main supervision from NN, strong contribution of co-supervisor CC. Supervision consists of joint research group meetings one hour once a week. Individual meetings with NN every two weeks, 1-2 hours. Co-supervisor joins for discussions on experimental design and interpretation of data, approximately 2-3 times per semester.
Senaste doktorandsamtalet
Skriv in vilket år och vilken termin disputationen är planerad till. Planerad disputation baseras bland annat på beräkning av utbildningstidens slut, inklusive förlängningar.
Date: 2021-02-03
Participants: NN, CC, MM , examiner
Year/semester for the planned degree of doctor: 2023/VT
Aktivitet
- Om doktoranden arbetar heltid är arbetsbelastning 100%
- Undervisning och administration är mer än 0% endast om lönen till viss del är konterad för till exempel undervisning.
- I tabellen anger du en uppskattning av planerad undervisning, och sedan en uppföljning av hur mycket undervisning som utfördes. Procenttalet är andel av arbetstimmar som lagts på undervisning och annan institutionstjänstgöring per halvår. För vägledning är årsarbetstiden 1756 timmar till och med det år du fyller 29 år, 1732 timmar från och med det år du fyller 30 år, och 1700 timmar från och med det år du fyller 40 år. Beräkningen här syftar framförallt till att underlätta planering och uppföljning för alla inblandade.
Workload: 100 %
Teaching/admin/other (portion in relation to full-time): 10 %
Activity third-cycle programme (portion in relation to full-time): 90 %
Activity third-cycle programme and departmental duties/student union commissions (% of full-time)
Term | Postgrad studies planned | Postgrad studies actual | Departmental duties planned | Departmental duties actual |
---|---|---|---|---|
VT 2018 | 60% | 60% | 0% | 0% |
HT 2018 | 90% | 90% | 10% | 10% |
VT 2019 | 85% | 85% | 15% | 15% |
HT 2019 | 85% | 85% | 15% | 15% |
VT 2020 | 85% | 85% | 15% | 15% |
HT 2020 | 85% | 85% | 15% | 15% |
VT 2021 | 85% | 85% | 15% | 15% |
HT 2021 | 85% | 85% | 15% | 15% |
VT 2022 | 85% | 0% | 15% | 0% |
HT 2022 | 0% | 0% | 0% | 0% |
VT 2023 | – | – | – | – |
Avklarade kurser och poänggivande aktiviteter
- Under poängivande kurser som är tagna innan antagningen ska endast kurser om listas som du vill tillgodoräkna dig i din utbildning. Utbildningstiden kommer då att förkortas i motsvarande utsträckning.
- Under poängivande kurser och aktiviteter inom doktorandprogrammet skriver du in avklarade kurser i den takt de blir klara. Du måste manuellt ändra informationen när kursen är LADOK-registrerad.
- De kurspoängen summerad automatiskt i slutet av listan.
Credited courses (attended prior to admission)
Name:
Slutdatum: Antal hp: Registrerad i LADOK: Yes
Courses and other credit-awarding components within the third-cycle programme
Name: Introductory Course
Slutdatum: 2019 Antal hp: 0.5 Registrerad i LADOK: Yes
Name: Evolutionary Processes
Slutdatum: 2019 Antal hp: 2 Registrerad i LADOK: Yes
Name: The science and it's philosophy
Slutdatum: 2020 Antal hp: 1.5 Registrerad i LADOK: Yes
Name: Statistics for biologists
Slutdatum: 2020 Antal hp: 7.5 Registrerad i LADOK: Yes
Name: literature course: "Animal Eyes", MF Land & DE Nilsson, Oxford U
Slutdatum: 2019 Antal hp: 3 Registrerad i LADOK: Yes
Name: Pedagogic introduction
Slutdatum: 2020 Antal hp: 3 Registrerad i LADOK: Yes
Name: conferences
Slutdatum: 2020 Antal hp: 15 Registrerad i LADOK: Yes
Name: Half-time Seminar
Slutdatum: 2020 Antal hp: 15 Registrerad i LADOK: Yes
Name: Applied Project Management
Slutdatum: 2021 Antal hp: 2 Registrerad i LADOK: Yes
Name: Sensory Ecology
Slutdatum: 2020 Antal hp: 6 Registrerad i LADOK: Yes
Total, within the third-cycle programme: 55.5 credits
Total, all completed courses and credit-awarding components: 55.5 credits
Remaining, courses and other credit-awarding components: 4.5 credits
Avhandlingen
- Ge en övergripande beskrivning av avhandlingsprojektet, med bakgrund, frågeställningar och eventuella hypoteser som ska undersökas, centrala koncept, med mera.
- Här kan du också ge kommentarer som har att göra med övergripande planering och annat som är relevant för planering och uppföljning på ett översiktligt plan.
- Allt eftersom utbildningen fortskrider kan du även göra uppdateringar och kompletteringar i den övergripande planeringen.
Type of thesis: Collection of articles
Language of the thesis: English
Title of the thesis (preliminary): Adaptations for dim light vision in hawkmoths
Overview of the planned thesis work
The thesis investigates adaptations for underwater vision in aquatic insects. The main focus is neural adaptations which increase the visual sensitivity, and in addition to this, optical adaptations, as well as behavioural performance of aquatic insects are investigated, in order to obtain a comprehensive picture from neuron to behaviour of how these insects manage to see well in dim light.
Utvärdering och planering
- Ge en kort bakgrund och beskrivning av delprojektet.
- Skriv sedan en grov planering, med fokus på vad doktoranden förväntas göra.
- Klargör eventuellt om det finns delar där projektet beror kritiskt på insatser av andra personer, tillgång till vissa instrument, eller andra relevanta aspekter.
- Det bör särskilt framgå vad som planeras för de kommande 6-12 månaderna.
- Beskrivningar av projekt och planering kan handla om hur doktoranden förväntas utveckla projektet ock ska inte ses om en detaljerad teknisk beskrivning av uppgifter och experiment som ska utföras.
- Uppföljning av progressionen läggs in i samband med doktorandsamtalen.
- Det är naturligt att projektplanerna revideras och uppdateras i takt med att projektet fortlöper.
- Texten ska inte bli för lång, och delvis utomstående personer som institutionsrepresentanten, studierektor och prefekt ska kunna förstå texten.
- Det bör från början finnas en grov och preliminär översikt av vilka kurser eller andra poänggivande aktiviteter som planeras för hela utbildningen. Utöver det ska det framgå i mer detalj vilka kurser etcetera som planeras för de kommande 6–12 månaderna.
- Planerade arbetsuppgifter på institutionen kan till exempel vara planerad undervisning.
Exemplen är ofullständiga och för korta, de tjänar endast som illustration.
Evaluation and planning of research (sub-projects of the thesis work)
Sub-project 1
Title: Adaptations for nocturnal and diurnal vision in aquatic insects.
Author(s): Daphnia Magna, XX, ZZ, CC, NN
Data collection: 100 % Analyses: 100 % Writing: 100 %
Manuscript submitted: Yes Manuscript accepted: Yes
Planning:
Sub-project 2
Title: Spatial and Temporal Summation boost sensitivity in aquatic insects
Author(s): Daphnia Magna, XX, NN
Data collection: 100 % Analyses: 100 % Writing: 100 %
Manuscript submitted: Yes Manuscript accepted: No
Planning:
Sub-project 3
Title: A comparative analysis of neural adaptations for vision in different light environments.
Author(s): Daphnia Magna, NN
Data collection: 85 % Analyses: 85 % Writing: 50 %
Manuscript submitted: No Manuscript accepted: No
Planning:
Finish data collection (if the supply of animals allows) by April, and submit
manuscript latest in May (material & methods, introduction already written).
Sub-project 4
Title: Flight performance in damsel flies reveals adaptations for dim light vision.
Author(s): Daphnia Magna, SS, NN
Data collection: 100 % Analyses: 70 % Writing: 20 %
Manuscript submitted: No Manuscript accepted: No
Planning:
Finish flight data analysis by end of February, SS will finalise modelling part of
manuscript, NN will write a manuscript (material & methods written) by June (deadline
for submission, as work is part of a special issue)and SS and NN will comment.
Sub-project 5
Title: Optical adaptations for vision in different lake environments in aquatic insects
Author(s): SS, Daphnia Magna, NN
Data collection: 50 % Analyses: 25 % Writing: %
Manuscript submitted: No Manuscript accepted: No
Planning:
Both anatomical and physiological data collection is necessary by SS and Daphnia Magna. This will be done during the spring of 2016. SS will analyse the data and present results in August.
Planned courses or other credit-awarding activities
Microscopy - Bioimaging, 7.5 credits
Woods Hole Summer School 2022
Literature course: Book title
Darwinian medicine (broadening course; 5 credits)
Planned participation at conferences
International Symposium on Animal Vision autumn 2022,
Planned departmental duties
Teaching in Aquatic Ecology VT 2022
Popular Science Communication Workshop VT 2022
Planning of other tasks
–
Aktiviteter (genomförda eller planerade) för att uppnå lärandemålen för forskarutbildningen
- Använd detta avsnitt som underlag för reflektion och diskussion om hur ni planerar att målen för forskarutbildningen ska uppnås.
- Allteftersom utbildningen fortskrider bör du uppdatera det här avsnittet med vad som gjorts och vad mer som kan göras för att nå målen.
- Den uppskattade tiden uppdateras automatiskt beroende på vad du skriver i övriga avsnitt.
Knowledge and understanding
- Demonstrate a broad knowledge and systematic understanding of the research field, as well as advanced and up-to-date specialised knowledge in a limited area of this field
Carried out: half-time essay (approved), 2 submitted & 2 published manuscripts
Planned: dissertation - Demonstrate familiarity with research methodology in general and the methods of the specific field of research in particular
Carried out: half-time essay (approved), 2 submitted & 2 published manuscripts among those one 1 published methodology paper, course: Graduate studies in biology
Planned: dissertation
Competence and skills
- Demonstrate the capacity for scholarly analysis and synthesis as well as to review and assess new and complex phenomena, issues and situations autonomously and critically
Carried out: reviewed 1 paper, half-time essay
Planned: more manuscript reviews, dissertation - Demonstrate the ability to identify and formulate issues with scholarly precision critically, autonomously and creatively, and to plan and use appropriate methods to undertake research and other qualified tasks within predetermined time frames and to review and evaluate such work
Carried out: 4 manuscripts published/submitted as first and corresponding author
Planned: more manuscripts and research projects to be conducted and finalised - Demonstrate through a dissertation the ability to make a significant contribution to the formation of knowledge through his or her own research
Carried out:
Planned: dissertation planned - Demonstrate the ability in both national and international contexts to present and discuss research and research findings authoritatively in speech and writing and in dialogue with the academic community and society in general
Carried out: work presented at three national and two international conferences, popular scientific outreach (short video, science slams)
Planned: dissertation - Demonstrate the ability to identify the need for further knowledge
Carried out: half time essay completed, future and present projects approved in doktorandsamtals
Planned: – - Demonstrate the capacity to contribute to social development and support the learning of others both through research and education and in some other qualified professional capacity
Carried out: teaching as lab assistant and seminar teacher in a number of graduate and undergraduate courses, popular science outreach, supervision of project student
Planned: supervision of master student
Judgement and approach
- Demonstrate intellectual autonomy and disciplinary rectitude as well as the ability to make assessments of research ethics carried out: introduction to research ethics as part of the course graduate studies in biology, collaboration and exchange with other researchers in related disciplines
Planned: ethics workshop - Demonstrate specialised insight into the possibilities and limitations of research, its role in society and the responsibility of the individual for how it is used and carried out: popular science outreach, course: graduate studies in biology
Planned: Organisation of "Science and Society" workshop within the annual biology PhD student conference in Lund in March 2022
Approximate time covered of the third-cycle programme (at the end of the latest completed semester) corresponding to 6.6 out of 8 semesters, or 82.5%.
Approximate remaining time of the third-cycle programme (at the end of the latest completed semester) corresponding to 1.4 out of 8 semesters, or 17.5%.
Studierektorer FU
Klas Flärdh
Professor
Telefon: 046-222 85 84
E-post: Klas [dot] Flardh [at] biol [dot] lu [dot] se
Dennis Hasselquist
Professor
Telefon: 046 222 37 08
E-post: Dennis [dot] Hasselquist [at] biol [dot] lu [dot] se
Biologiska doktorandrådet
Forskarskola
Forskarskolan i integrativ biologi (på vår externa webbplats)