Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

IT inom biologi

För att vi ska kunna hjälpa dig med din dator, annan IT-utrustning och installation av programvara behöver vi begränsa oss till vissa standardmodeller. Som myndighet är vi också skyldiga att följa lagar och regler. Det betyder att vi inte kan använda vilka program som helst då data kan lagras på servar i tredje land.

Support

Om du behöver hjälp med din dator eller annat som har med IT att göra så ska du vända dig till biologiska institutionens helpdesk. Den når du genom att skriva ett e-postmeddelande till helpdesk [at] biol [dot] lu [dot] se (helpdesk[at]biol[dot]lu[dot]se).
Obs! Du kan bara mejla Helpdesken från din biol-adress.

Ett annat sätt att nå helpdesken är genom att gå till webbsidan helpdesk.biol.lu.se. Där loggar du in med ditt LUCAT-id och fyller i ett färdigt formulär. Här har du också tillgång till aktuella FAQs.

Inköp av IT-utrustning

Vänd dig alltid till IT-gruppen när du ska köpa ny IT-utrustning, som datorer, bildskärmar, datortillbehör, plattor, utskriftsenheter och kopiatorer. Vi har inte möjlighet att ge support på alla olika märken och modeller. Priser hittar du i LUPIN.

När du köper en dator genom oss kontaktar du helpdesk [at] biol [dot] lu [dot] se och berättar vilken standardmodell du tänkt dig. Sedan beställer vi din dator och installerar det som behövs för att den ska vara färdig att använda.

Vi rekommenderar en bärbar dator kopplad till en extern bildskärm med tangentbord och mus. Behöver du en kraftfullare dator kan du fundera på att ha en stationär dator som du vid behov kan fjärrstyra med en enklare bärbar dator.

Det finns gemensamma skrivare utplacerade i husen. Behöver du ändå ha en egen skrivare bör du skaffa en som är kopplad direkt till datorn via USB och inte via nätverket.

Installation – operativsystem

För att underlätta för dig och skapa ett säkert hållbart underhåll och lagring använder vi oss av Lunds universitets centrala lösning pc.lu.se som är kostnadsfri.

Systemet pc.lu.se hanterar windowsdatorer genom att skapa en förbindelse till en central server som ser till att du får automatiska säkerhetsuppdateringar. Du kan också ladda ner appar och få backup på din hemkatalog genom pc.lu.se.

Du kan logga in på pc.lu.se från vilken dator som helst och alltid komma åt dina data. Blir din dator stulen kan du direkt fortsätta arbeta från en av våra lånedatorer. Du kan även arbeta nedkopplad. Dina filer synkas när du kopplar upp dig på nätverket igen.

Behöver du ha administratörsrättigheter till din dator kan du få det även om du använder dig av pc.lu.se.

På Medicinska fakultetens webb finns mer information om pc.lu.se

Om du inte vill använda dig av pc.lu.se måste du själv ta hand om installation, underhåll och uppdatering av datorn. Operativsystemet Windows kan du själv ladda ner från LDCs programförmedling. Mac OS X laddar du ner och installerar från Internet.

Installation – program

Vissa program har Lunds universitet en licens för hela universitetet, en så kallad sajtlicens. Andra program kräver en egen licens. Kontrollera först om det program du behöver finns med sajtlicens. Om inte, kontakta vår Helpdesk. Uppge:

  1. Önskat program och version
  2. Aktivitet för fakturan
  3. IP-adress (måste ligga inom intervallet 130.235.44.0 - 130.235.47.255 ELLER 130.235.244.0 - 130.235.245.255)
  4. Din LU-mejladress
  5. Mac eller Windows dator

Vanliga program som inte har sajtlicens är Adobe-programmen, SPSS och SAS. För Adobe-programmen finns flera bra ersättningsprogram som PDF XChange och Affinity-programmen. Dem kan du själv ladda ner från LDCs programförmedling.

Du kan även ladda ner program med sajtlicenser från Microsoft Office, GIS software, AppsAnywhere och Software center. Hur du hittar dit och vilka program du kan ladda ner ser du nedan.

Gå till Office webbplats och logga in med Lucat-ID [at] lu [dot] se som användarnamn. Då kommer du till en sida där du loggar in med ditt Lucat-id som vanligt. På webbplatsen finns många office-appar som du antingen kan ladda ner till din dator eller använda via webbläsare.

GIS softwares webb kan du kan ladda ner program ArcGIS Pro, ArcGIS Desktop och FME (Feature Manipulation Engine). Du loggar in med ditt Lucat-id.

På LTHs webb kan du ladda ner Matlab, Comsol och Maple. Logga in med ditt Lucat-id.

Hos LDC hittar du bland annat Affinity designer, Affinity photo, Affinity publisher, Windows 10, LabView, Pausit, PDF Xchange Pro och TorTalk.

Genom AppsAnywheres programportal kan studenter och anställda som använder Windows ladda ner program. Många program kan du komma åt från både en privat dator, en anställddator eller en dator i en datorsal. Vissa program kommer du, av licensskäl, bara åt från en datorsal. Utanför LUs nät behöver du oftast ha VPN (Virtual Private Network) för att komma åt programmen.

AppsAnyWhere loggar du in med ditt Lucat-ID. Sitter du på en pc.lu.se-dator startar du Software center och installerar AppsAnywhere client först.

På en pc.lu.se-dator kan du ladda ner program genom Software center. På pc.lu.ses webbplats kan du se vilka program som finns i Software center och vilka som är förinstallerade på en pc.lu.se-dator

Lagring

Det är viktigt att all din data finns på servar och inte bara på din dator, ifall den skulle gå sönder eller bli stulen. Datan bör även vara krypterad så att obehöriga inte kan komma åt den. Har du dina data i en molntjänst kan du komma åt dem direkt när du byter dator.

För de som använder pc.lu.se lagras filerna som standard i WorkFolders (max 100 GB), OneDrive (max 5000 GB) och LUBox (max 20 GB). Även du som inte använder pc.lu.se kan använda de här tjänsterna. OnDrive och LUBox fungerar på både Mac och Windows, medan WorkFolders bara fungerar på Windows. Genom många av lagringstjänsterna kan du även dela filer med andra användare.

Tillgängliga lagringsalternativ på institutionen

Till WorkFolders kan du ansluta från Windows 10, Android och iOS. WorkFolders fungerar inte på Mac OS X. De lagrade filerna finns på en server, men synkroniseras även lokalt till Windows-datorn så att du kan även kan jobba nedkopplad.

För att arbeta med WorkFolders från en iphone eller ipad laddar du ner appen från App Store I Windows 10 är klienten inbyggd och du väljer om dina filer ska synkas eller inte i Windows inställningar.

Fyra ikoner visar filernas status.

  1. Ett moln betyder att du bara kommer åt filen när datorn är online
  2. Två pilar i en cirkel visar att filen håller på att synkroniseras
  3. En grön ifylld cirkel med en bock i innebär att filen alltid finns tillgänglig på din dator
  4. En grön ofylld cirkel med en bock i betyder att filen finns tillgänglig på din dator, men att datorn kan slänga den om platsen behövs till annat

Du kan styra olika åtkomst till olika mappar i WorkFolders. För att spara plats på din dator rekommenderar vi att du använder ”On Demand File Access”. Då styr Windows vilka filer som finns lokalt på din dator.

Du loggar in i OneDrive med ditt Lucat-id [at] lu [dot] se. Mer info om OneDrive finns på Microsofts webbplats (på engelska).

OneDrive fungerar både på Mac OS X, Windows, läsplattor och telefoner. I OneDrive kan du lagra, komma åt, redigera och synka dokument. Du kan också dela och arbeta med dokument gemensamt med andra. OneDrive arbetar helt molnbaserat.

Synka inte alla filer, risken är att din hårddisk snabbt blir full! Kontakta LDCs Servicedesk om du behöver mer än de 1 TB som är standard lagringsutrymmet i OneDrive. Det finns ingen begränsning på det tillgängliga utrymme du kan få. Fyra ikoner visar filernas status – se informationen under WorkFolders ovan.

Det finns versionshistorik så att du kan återställa äldre versioner av dokument om du skulle behöva. OneDrive sparar de senaste 100 filerna och du kan återställa filer som inte är äldre än 93 dagar gamla från papperskorgen. Du kan också återställa hela innehållet 30 dagar tillbaka om ett större problem har uppstått.

Logga in i Teams med ditt Lucat-id [at] lu [dot] se.Teams fungerar både på Mac OS X och Windows. I Teams kan du lagra, dela och samarbeta om filer. Du kan kan även chatta, ringa och ha videomöten i Teams. Lagringsutrymmet i Teams är 25 TB och Teams har versionhantering av de senaste 100 versionerna av en fil. Du kan komma åt Teams via din webbläsare eller genom en app du laddar ner till din dator och/eller telefon.

I LUBox loggar du in med ditt Lucat-id. LUBox fungerar både på Mac OS X och Windows. Du kan lagra, dela och samarbeta om filer och synka dem till din dator. Du kan också komma åt LUBox genom en app i din telefon eller läsplatta. Dina filer kan du dela med personer både inom och utom Lunds universitet. Du har 20 GB utrymme i din LUBox.

Kontakta Helpdesk om du behöver ha en gemensam gruppkatalog för din forskargrupp där alla i gruppen kan lagra och få tillgång till all data.

Om du sett till att du har all din data på någon av ovanstående lagringsställen kan du återställa din data vid behov. LU tar backup på WorkFolders och Gruppkataloger/Nätverksdiskar. Förlorade data kan då oftast återfås via LDC under en viss tid efter förlusten eller genom självservice via tjänsternas versionshantering. Övriga tjänster har oftast inbyggd versionshantering man hanterar själv. Vänd dig till helpdesken om du behöver hjälp med att återställa förlorade data. Det allra bästa är att inte vara beroende av enbart lokalt lagrade data utan all data bör finnas på externa servrar som i sin tur backas upp. Vill du göra en egen backup för att få med dig dina data när du lämnar Lunds universitet rekommenderar vi att du använder opensource programmet FreeFileSync (på engelska).

Om du har data som inte längre förändras och inte behöver vara tillgänglig från din dator så kan du arkivera den. Lunds universitet har inte någon central arkiveringslösning. Vi föreslår att du använder opensource programmet FreeFileSync (på engelska) för att arkivera data på två speglade hårddiskar som du förvarar nedkopplade i ett brandsäkert, låst utrymme.

E-postlistor

Institutionen har följande centrala e-postlistor:

  • Anslagstavlan (institutionens personal + intresserade med anknytning till biologi, alla kan skicka)
  • Biologi (endast institutionens personal, endast administrationen kan skicka)
  • Biologistudent (för institutionens studenter)

Utöver dessa finns listor till respektive enhet. Medlemskapet på listorna är automatisk efter verksamhetsroll i Lucat.

Relaterad information

Länkarna leder till LDCs webbplatser.