Hantering av litiumjon-batterier i institutionens lokaler

På grund av uppdaterade säkerhetsföreskrifter från Kammarkollegiet, universitetets försäkringsbolag, har vi nya rutiner för hur vi hanterar litiumjonbatterier i våra lokaler från och med den 1 december.

Följande gäller i alla institutiionens lokaler:

• Du får ladda och använda litiumjon-batterier i mobiltelefoner, surfplattor och bärbara datorer, även dina privata.
  • Du får ladda och använda annan elektrisk utrustning som du fått/köpt genom Lunds universitet om batteriet är under 10Ah.
  • Du får INTE förvara, ladda eller ta in litiumjon-batterier från någon typ av elektriskt transportmedel (till exempel elcyklar och elsparkcyklar).

För större litiumbatterier än 10Ah som du behöver i ditt arbete måste du göra en riskbedömning och se till att det är säkert att använda dem. Kontakta intendent Henrik Wendel (Henrik [dot] Wendel [at] biol [dot] lu [dot] se).

Kontakta fastighetsgruppen för hantering av uttjänta litiumjonbatterier.

Vid händelse av batteribrand

Det är viktigt att handla snabbt om det börjar brinna i ett batteri.

1. Rädda och varna människor om att det brinner.
  2. Försök bara släcka om du kan göra det utan att utsätta dig själv för fara. Se till att inte andas in de gaser som bildas när batterier brinner eller bränna dig själv. Gå ut och stäng dörren till batteriet om det är kraftig rökutveckling.
  3. Larma 112

Rapportera händelsen i universitetets incidenthanteringsystem (IA-systemet).