Andreas Nord invald i Sveriges unga akademi

Porträtt på man med lövträd i bakgrunden. Foto.
Biologen Andreas Nord har valts in i Sveriges unga akademi. Foto: Inger Ekström

Biologen Andreas Nord är en av sex nya toppforskare som i år har valts in som ledamöter i Sveriges unga akademi.

– Vi är både hedrade och glada över att få välkomna nya ledamöter, säger Mia Liinason, professor i genusvetenskap vid Lunds universitet, som tillträder som ny ordförande den 21 maj. Unga akademier samarbetar världen över och arbetet med att stå upp för frihet och kunskap är viktigare än någonsin.

Andreas Nord, är docent i biologi, särskilt ekologisk fysiologi vid Lunds universitet, har valts in i styrelsen för perioden 2022–2027.

Varför sökte du till Sveriges unga akademi?

– Bra forskning är angelägen, engagerande och inkluderande. Den bygger därför på ett intimt samförstånd mellan lärosätena, de forskningsverksamma där, och en bredare samhällelig publik. Jag sökte till Sveriges unga akademi (SUA) för att arbeta för att fler unga forskare ska kunna bedriva viktig forskning av hög kvalitet och med goda villkor i Sverige. Jag vill också främja den utåtriktade verksamheten vid svenska lärosäten, för bara genom att kommunicera vad, hur och varför forskning sker vid universitet och högskolor kan vi uppnå bred förankring och högt förtroendet för evidensbaserad forskning i samhället som behövs för att möta framtidens utmaningar. SUA:s goda renommé, tvärvetenskapliga arbetssätt och vetenskapliga excellens gör akademin till en förträfflig plattform för det här arbetet, säger Andreas Nord.

Sveriges unga akademi är en plattform som ger yngre forskare en stark röst och möjlighet att tillsammans lyfta blicken och bidra till ett bättre forskningssystem och samhälle. I bred representation från olika forskningsfält och lärosäten utvecklas forskningspolitiska förslag, internationellt samarbete och utåtriktat arbete för att nå ut med forskning till barn och unga.