Svensk Fågeltaxering är Årets Miljöhjälte

kollage med två män. fotokollage.
Svensk Fågeltaxering, representerat av Martin Green, tilldelas utmärkelsen Årets Miljöhjälte av Världsnaturfonden (WWF). Till höger klimatprofilen Johan Rockström som även han tilldelas utmärkelsen. Fotokollage: WWF

Världsnaturfonden (WWF) har utsett Svensk Fågeltaxering till Årets Miljöhjälte i kategorin biologisk mångfald. Projektet drivs av biologiska institutionen i Lund under ledning av Åke Lindström, Martin Green och Fredrik Haas.

– Det är fantastiskt kul att få ett sådant erkännande för det man gör, säger Åke Lindström.

Svensk Fågeltaxering är ett praktexempel på så kallad medborgarforskning där forskare lägger upp system för att få fram bästa möjliga data och där 800 frivilliga ornitologer sedan gör det möjligt att genomföra projektet i praktiken.

– Det här är lika mycket ett pris till alla frivilliga krafter, säger Åke Lindström.

WWF prisar två kategorier

Världsnaturfonden delar ut Årets Miljöhjälte i två kategorier. Svensk Fågeltaxering får utmärkelsen i kategorin biologisk mångfald. Klimatprofilen Johan Rockström får utmärkelsen i kategorin klimat/ekologiska fotavtryck.

Världsnaturfonden prisar Svensk Fågeltaxering med motiveringen: ”Tack vare Svensk Fågeltaxering får vi en ovärderlig kartläggning av hur våra svenska fåglar och vår värdefulla natur mår. Med hängivenhet, kunskap och passion säkerställer de att vi får underlag för att fatta rätt beslut för att skydda våra fåglar och vår natur. Stort tack från oss, våra bevingade vänner och planeten!”

Motiveringen till Johan Rockströms utmärkelse lyder: ”Johan Rockström har outtröttligt lyft fram klimatfrågan till en topprioritet i vårt samhälle. Men sina tydliga och raka budskap har han nått fram till en mångfald av olika målgrupper, ruskat om och fått fler att inse läget för vår planet. Han har genom sin gedigna forskning och kompromisslöshet förklarat allvaret men också vilka lösningar som krävs. Vi behöver alla arbeta hårt - NU!”

Diplom av kungen

– Pristagarna visar hur människors vilja och engagemang kan inspirera andra och verkligen göra skillnad, säger Världsnaturfondens generalsekreterare Gustaf Lind i ett pressmeddelande från WWF.

Fredagen den 22 oktober tar Martin Green, som representant för Svensk Fågeltaxering, och Johan Rockström emot diplom av kung Carl XVI Gustaf på Ulriksdals slott i Solna.

Svensk Fågeltaxering

Svensk Fågeltaxering övervakar förändringar i de svenska fågelbeståndens storlek. Sedan mer än 50 år räknar frivilliga och kunniga ornitologer antalet fåglar vid olika tider på året och på mer än tusen lokaler runt om i Sverige. Eftersom räkningarna utförs på samma sätt varje år kan forskarna följa hur antalet fåglar förändras över tid.

Projektet drivs av Biologiska institutionen, Lunds universitet, som en del av i Naturvårdsverkets och länsstyrelsernas miljöövervakningsprogram.

Svensk Fågeltaxering är den svenska representanten i det europeiska nätverket för fågelövervakning (EBCC). Genom detta samarbete bidrar svenska data även till att följa hur det går för fåglarna i hela Europa.
Namnet Svensk Fågeltaxering myntades för cirka 20 år sedan som ett paraply för flera olika delprogram. I projektet finns data ända tillbaka till 1966 och Leif Nilssons sjöfågelräkningar. Sedan 1975 finns data på sångfåglar i häckningstid, en räkning som Sören Svensson startade. Både Leif Nilssons och Sören Svenssons system fortsätter än idag som delar av Svensk Fågeltaxering.

Källa: Svensk Fågeltaxering och Åke Lindström