Courtney Stairs har utsetts till Wallenberg Academy Fellow

KVinna med mössa vid vatten.Foto
Forskaren Courtney Stairs ska studera hur mikrobiella aktiviteter kan bidra till upprätthållandet av syrefattiga vattenmiljöer. Foto: privat.

Courtney Stairs, biträdande universitetslektor vid biologiska institutionen har utsetts till Wallenberg Academy Fellow. Anslaget från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse ger finansiering i fem år.

Grattis Courtney, hur känns det att få den här utmärkelsen?
– Tack! Jag är hedrad över att få denna möjlighet. Jag kommer att kunna bygga en forskargrupp för att utforska nya gränser inom mikrobiologi.

Vad är det du ska undersöka?
– En bieffekt av vårt förändrade klimat är den snabbt minskande syretillgången i vattenmiljöer, vilket resulterar i försämrad livsmiljö för djur och växter. För att förstå vilka effekter dessa syrefattiga zoner kommer att ha på framtida vattensystem är det absolut nödvändigt att studera hur mikrobiella aktiviteter kan bidra till upprätthållandet av dessa miljöer. Jag är intresserad av att lära mig hur livet lever utan syre.

Hur ska du gå till väga?
– För att kunna leva utan syre måste mikroorganismer samarbeta. Jag kommer att bygga ett multidisciplinärt forskarteam med expertis inom mikrobiologi, ekologi och biokemi för att upptäcka hur organismer samverkar för att leva utan syre. Vilka andra encelliga organismer samspelar de med? Hur hittar de varandra? Vilka molekyler flödar mellan organismerna? Och hur påverkas de av klimatets växlande temperatur, syrekoncentrationer och pH?

Vad kan ökad kunskap om det här fältet leda till?
– Vi måste förstå hur dessa organismer arbetar tillsammans eftersom biprodukterna av deras samarbete direkt påverkar vår planets hälsa.

Text: Johan Joelsson