Johannes är en av världens mest citerade forskare

Person på knä i skogen med spade och en jordtuva i händerna.
Johannes Rousk under ett fältarbete i Norrland. Foto: Kathrin Rousk

Knappt 6400 forskare i världen har fått bevis på att de tillhör de allra mest citerade. Johannes Rousk är en av dem.

The Web of Science Group står bakom utnämningen Highly cited researcher 2020. Endast omkring en procent av forskarna inom ett vetenskapligt fält får utnämningen. Johannes Rousk är stolt. Utnämningen är ett bevis på att forskningen är viktig och har haft genomslag. Att resultaten ansetts användbara av forskare runt om i världen och att artiklarna bidragit till kunskapsutvecklingen.

”Unikt kul"

- Det är unikt kul att så tidigt i karriären få ett sådant genomslag, säger Johannes Rousk.

Utnämningen innebär att han har identifierats som en av världens mest citerade och därmed inflytelserika forskare.

Hur pass inflytelserik forskaren är avgörs i det här sammanhanget av hur mycket forskarens vetenskapliga artiklar har citerats av andra forskare runt om i världen det senaste decenniet. Till gruppen högt citerade artiklar räknas artiklar som tillhör topp 1-procent inom sitt område vad gäller att citeras av andra forskare.

I år är det färre än 6400 forskare i världen som utnämnts, bland dessa finns 26 Nobelpristagare. Utnämningarna görs inom 21 specifika forskningsområden, men också inom tvärvetenskap.

Kina på frammarsch

Av de nästan 6400 forskare i världen som utsetts är 41,5 procent verksamma vid lärosäten i USA. En nedgång från 44 procent i fjol. På plats nummer två vad gäller länder där de högt citerade forskarna är verksamma hamnar Kina, närmare bestämt Fastlandskina med 12,1 procent. En uppgång med 1,9 procentenheter jämfört med förra året. Storbritannien kommer på tredje plats med 8 procent, följt av Tyskland, Australien, Kanada, Nederländerna, Frankrike, Schweiz och Spanien.

Sammanlagt är 84,1 procent av de högst citerade forskarna verksamma vid lärosäten i något av dessa 10 länder.

Sett till enskilda lärosäten toppar Harvard University listan med 188 forskare. Därefter följer Chinese Academy of Sciences (124), Stanford University (106), National Institutes of Health (103) och Max Planch Society (70).

The Web of Science Group ger mer information på engelska om utnämningarna och om metoden som använts i urvalet av forskare.