Hästslåtter – ett långsiktigt steg mot biologisk mångfald i stadsmiljö

Häst och vagn på en äng framför ett höghus. Bild.
Ängsmarken framför Hotel Ideon slås på gammalt vis – hästarna arbetar målmedvetet. Foto: Anders Örtegren

Mitten av augusti brukar innebära att Lund sakta vaknar till liv, att människor återgår till arbetet och att studenterna kommer tillbaka till universitetet. Men det är också hög tid att slå den artrika ängsmark som sedan ett par år växer på delar av universitetsområdet. Kan det bli mer vilsamt att se på och miljömässigt hållbart än att göra det på gammalt vis med häst och vagn?

I ungefär fyra år har grönytorna på den här delen av universitetsområdet, gränsande till Ideon, förvandlats från vanliga gräsmattor till ängsmark. Det var biologiska institutionen tillsammans med Akademiska hus och Peab som kom på idén och nu finns här är en imponerande biologisk mångfald bestående av växter och insekter. Uppemot 70 växtarter har redan identifierats.

– Det var överraskande att det fanns så många arter. Förmodligen fanns de redan gömda i gräset som frön. Bara genom att släppa upp gräset och sedan slå det har dessa växter fått en chans. Om ytterligare några år kommer antal arter att ha ökat ännu mer, berättar biologiprofessor Stefan Andersson när Sydsvenskan är på plats för att göra ett reportage.

Läs hela artikeln i Sydsvenskan.

Förutom att främja biologisk mångfald hoppas forskare vid biologiska institutionen att detta arbete kan förändra sättet att tänka kring landskapsvård, inte minst i stadsmiljö.